דינמיקה קבוצתית - טיפים חשובים להצלחה

דינמיקה קבוצתית

לעיתים, חלק מתהליך המיון נדרשים המועמדים לעבור דינמיקה קבוצתית וישנם טיפים חשובים שעליהם לדעת,זאת עוד בטרם יגיעו לדינמיקה.
ישנן המון תאוריות והנחיות בנושא דינמיקה קבוצתית וחשוב לעשות סדר ולהבין מה יכול לקדם אותך ומה עשוי להכשיל, ובהחלט שיש צורך להתכונן מראש

את המאמר הזה החלטתי לכתוב אחרי מייל שקיבלתי ממנה:

“הוזמנתי לדינאמיקה קבוצתית ואני ממש בפאניקה. אני יודעת שאני לא כל כך תקשורתית, קיבלתי פעמיים תשובות שליליות מדינאמיקות קודמות שעשיתי. אני לא מנהיגה, אני לא יצירתית ובטח שלא משדרת בטחון. עזרי לי.”
“לאיזה תפקיד את מועמדת?” – שאלתי. “לכימאית”- היא ענתה.
“האם את חושבת שמחפשים יכולת הנהגה, יכולת מכירה, ביטחון עצמי גבוה ורהיטות דיבור לכל תפקיד?” – שאלתי אותה.

דינמיקה קבוצתית

לא תמיד מחפשים מנהיגים (ולא תמיד את מי ששומעים יותר)

מחפשי עבודה רבים מגיעים לשלב שנקרא – דינאמיקה קבוצתית.
לדינאמיקה קבוצתית מוזמנים מספר מועמדים לתפקיד אחד או מגוון תפקידים, ומתבקשים לבצע משימות קבוצתיות, בזמן המשימות בדינאמיקה נבחנות המיומנויות האישיות והבינאישיות של המועמדים.
בדרך כלל, הדינאמיקה קבוצתית הינה חלק מתהליך המיון ולא התחנה היחידה בתהליך.
יחד עם זאת ישנם אנשים מנהיגים מבטן ומלידה, רהוטים, סוחפים שמתבלטים בקלות אך הם מעטים, והכי חשוב- ברוב התפקידים לא נדרשים לכל המיומנויות המיוחדות האלה.
כמעסיקה, כששלחתי מועמדים למכון אבחון, הדגשתי את התכונות החשובות לי, שאותן רציתי שיבדקו.
לעיתים התכונות היו – מנהיגות, הובלה, רתימת אחרים, יכולת שכנוע, יכולת הצגה והדרכה ולעיתים ביקשתי להתמקד בתכונות כמו – יצירתיות, שירותיות, תקשורת בינאישית, יכולת קבלת מרות ועוד ועוד.

טיפים שחשוב לזכור לפני דינאמיקה קבוצתית

1. כשאתם הולכים לדינאמיקה קבוצתית תנסו להבין מהן דרישות התפקיד.
וזאת מאחר ומתחומי האחריות הנדרשים תקישו מהן תכונות האופי הנדרשות.
לכן כדאי שתעשו שיעורי בית ותבדקו עם עצמכם מהן התכונות שיש לכם להציע ושנדרשות לתפקיד.

2. המטרה שלכם בדינאמיקה קבוצתית היא לנסות להדגיש את התכונות האלה בחוכמה וברגישות, כשתתבקשו להציג את עצמכם ולאורך התרגילים שתתבקשו לבצע עם המשתתפים הנוספים בדינמיקה.

3. זה בסדר לומר ש”מתרגשים”, ש”לא מרגישים בנוח בסיטואציה הזו”, שגם ב”דרך כלל לוקח לכם זמן להיחשף ולהרגיש בנוח”.  לכן זהו מידע חשוב שיכול להטיב עמכם (כמובן שלא לכל תפקיד).

4. לנסות לעקוב אחרי ההוראות ולהיות קשובים לזמנים המוגדרים.

5. אל תנסו להיות מי שאתם לא! זה בולט וזה מייצר התנגדות גדולה. כשהייתי מעסיקה שליוותה את הדינאמיקות, פגשתי במועמדים, שבקלות ניתן לאבחן את העובדה שקיבלו הנחיה (מקצועית או שלא) להיות בולטים יותר, למרות שהם לא מהבולטים שבחבורה. זה נראה פתטי, וכמובן שיצר התנגדות.
בדינמיקה קבוצתית תהיו אתם, תהיו אותנטיים אבל במיטבכם אל מול המשרה המוצעת.

6. תעשו כמיטב יכולתכם לכוון את עצמכם למשימות ולאנשים בקבוצה, שבעזרתם תצליחו להרגיש נוח ולהביא לידי ביטוי טוב יותר את עצמכם, כמובן ככל שהסיטואציה תאפשר.

7. תהיו בני אדם. תמיד יהיו כאלה שלא ינהגו בכבוד, אל תתנהגו כמותם.

8. הכנה טובה לראיון עבודה תכין אותך גם לדינמיקה קבוצתית.

דינמיקה קבוצתית - סיכום

לא כולם מנהיגים, מלאי ביטחון, יצירתיים ובטוחים בעצמם אך זה לא מה שנדרש בכל תפקיד.
ולכן חשוב שתזכרו שלכל תפקיד נדרשות תכונות וכישורים אחרים.
תעשו חשיבה מה נדרש מהתפקיד אליו אתם נבחנים, מה התכונות שלכם המתאימות לתפקיד ואיפה היתרון היחסי שלכם, ועדיין תהיו אתם, באופן הכי אותנטי שיכול להיות.
מכאן חשוב  שתזכרו בדינמיקה קבוצתית עשו כמיטב יכולתכם ולא מעבר לזה.
יחד עם זאת הכי חשוב זה להגיע עם האג’נדה שלכם ולהבליט את מה שחשוב לתפקיד, וכמובן להיות בני אדם מכבדים והוגנים, שכן כבוד והגינות נדרשים בכל תפקיד.

אני אתכם עד למציאת עבודה

נירית גלר ג’מילי – (MA  ) – יועצת למציאת עבודה

שאלות נפוצות

בהחלט כן, כדאי לך לקורא את המאמר

לא תמיד מחפשים מנהיגים, רצוי להבליט את התכונות החשובות לתפקיד

בהחלט, ולפעמים אפילו רצוי לומר שמתרגשים

בדינמיקה קבוצתית תהיו אתם, תהיו אותנטיים אבל במיטבכם אל מול המשרה המוצעת.

לקוחות שלי מספרים

ש.א
5/5

לפני שנתיים עזבתי תפקיד ניהולי טוב כי היה לי משעמם וכי סבלתי מהתעמרות של המננלת החדשה שלי, ממלכת העולם הפכתי לשבר כלי, חסרת בטחון עצמי, לא הצלחתי להרים את עצמי….שלחתי מאות קורות חיים, לא זכיתי לתגובות או שעברתי ראיונות ותהליכים משפילים ומבזים….נירית הקפידה לשמור על קשר, לסייע איפה שאפשר ובעיקר לא לתת לי לשקוע ברחמים עצמיים, להרים את עצמי הכי מהר בכל “נפילה”. והיו נפילות קשות.
ואז הגיעו 3 הצעות (שלוש!). בחרתי באחת מהן בהתייעצות מלאה עם נירית.
אני כבר חצי שנה בתפקיד החדש, תפקיד ניהולי בכיר, חברת הנהלה, משכורת ותנאים מעולים.

ענת ס.
5/5

התחלתי לחשוב, שאני עושה משהו לא טוב.
התחלתי להרגיש, שאני שורפת את עצמי, שאני מפיצה לחינם את קורות החיים, אם מצליחה להגיע לראיון שם זה נעצר…
הרי אני אלופה בשיווק, ביחסי אנוש, בהנעה, בניהול, אז מה קורה פה???
הגעתי לנירית, וכל מה שחשבתי שידעתי בתאוריה התחבר לי.
מאוד ממוקד, מאוד פוקח עיניים, מלמד לדייק, לבנות אג’נדה, להשמיע את מה שאני, לעבור סימולציות אמת של ראיונות, לדעת לענות נכון על כל שאלה ומכשול, להתכונן לכל ראיון אחרת, להתאמן על יבש, לנהל תהליך ולא לחכות שינהלו אותך, להתגבר על אכזבות, לשדר רוגע ומקצועיות ועוד המון…
וגם אחרי,זה לא נגמר, איך להתנהל נכון במקום חדש, איך לדעת להכיל שינויים, התחלות, פער בין הציפיה לבפועל, והכי חשוב איך לא להיות שם יותר בסבב הבא.
תאמינו לי. מזו שחשבה שידעה הכל. ריסטארט.
ועוד משהו קטן ואישי, עזרו לאחרים שנמצאים שם, היום זה הם ומחר זה אתם.
אין לי שום ספק שנירית תלווה אותי בחיי המקצועיים עד הפנסיה…

מוזמנים לפנות אליי באופן אישי דרך נירית לכל דבר ושאלה.
האמינו בעצמכם!

בהצלחה

גולשים שקראו את המאמר הזה אהבו לקרוא גם את :