לעיתים, חלק מתהליך המיון נדרשים המועמדים לעבור דינמיקה קבוצתית וישנם טיפים חשובים שעליהם לדעת, עוד בטרם יגיעו לדינמיקה.
ישנן המון תאוריות והנחיות בנושא דינמיקה קבוצתית וחשוב לעשות סדר ולהבין מה יכול לקדם אותך ומה עשוי להכשיל. ובהחלט שיש צורך להתכונן מראש:

את המאמר הזה החלטתי לכתוב במייל שקיבלתי:
“הוזמנתי לדינאמיקה קבוצתית ואני ממש בפאניקה. אני יודעת שאני לא תקשורתית כל כך, קיבלתי פעמיים תשובות שליליות מדינאמיקות קודמות שעשיתי. אני לא מנהיגה, אני לא יצירתית ובטח שלא משדרת בטחון. עזרי לי.”
“לאיזה תפקיד את מועמדת?” – שאלתי. “לכימאית”- היא ענתה.
“האם את חושבת שמחפשים יכולת הנהגה, יכולת מכירה, ביטחון עצמי גבוה ורהיטות דיבור לכל תפקיד?” – שאלתי אותה.

מחפשי עבודה רבים מגיעים לשלב שנקרא – דינאמיקה קבוצתית.
לדינאמיקה קבוצתית מוזמנים מספר מועמדים לתפקיד אחד או מגוון תפקידים, ומתבקשים לבצע משימות קבוצתיות. בדינאמיקה נבחנות המיומנויות האישיות והבינאישיות של המועמדים.
בדרך כלל, הדינאמיקה קבוצתית הינה חלק מתהליך המיון ולא התחנה היחידה בתהליך.
ישנם אנשים מנהיגים מבטן ומלידה, רהוטים, סוחפים שמתבלטים בקלות אך הם מעטים, והכי חשוב- רוב התפקידים לא נדרשים לכל המיומנויות המיוחדות האלה.
כמעסיקה, כשהזמנתי דינאמיקות קבוצתיות ממכון אבחון הדגשתי את התכונות החשובות לי, שאותן רציתי שיבדקו. לעיתים התכונות היו – מנהיגות, הובלה, רתימת אחרים, יכולת שכנוע, יכולת הצגה והדרכה ולעיתים ביקשתי להתמקד בתכונות כמו – יצירתיות, שירותיות, תקשורת בינאישית, יכולת קבלת מרות ועוד ועוד.

טיפים שחשוב לזכור לפני דינאמיקה קבוצתית
1. כשאתם הולכים לדינאמיקה קבוצתית תנסו להבין מהן דרישות התפקיד, ואף תנסו לקבל מידע נוסף מהמעסיק הפוטנציאלי, מתחומי האחריות הנדרשים תקישו על תכונות האופי הנדרשות.
תעשו שיעורי בית ותבדקו עם עצמכם מהן התכונות שיש לכם להציע ושנדרשות לתפקיד.
2. המטרה שלכם בדינאמיקה היא לנסות להדגיש את התכונות האלה בחוכמה וברגישות, כשתתבקשו להציג את עצמכם ולאורך התרגילים שתתבקשו לבצע עם המשתתפים הנוספים בדינמיקה.
3. זה בסדר לומר ש”מתרגשים”, ש”לא מרגישים בנוח בסיטואציה הזו”, שגם ב”דרך כלל לוקח לכם זמן להיחשף ולהרגיש בנוח”. זהו מידע חשוב שיכול להטיב עמכם (כמובן שלא לכל תפקיד).
4. לנסות לעקוב אחרי ההוראות ולהיות קשובים לזמנים המוגדרים.
5. אל תנסו להיות מי שאתם לא! זה בולט וזה מייצר התנגדות גדולה. כשהייתי מעסיקה שליוותה את הדינאמיקות, פגשתי במועמדים, שבקלות ניתן לאבחן את העובדה שקיבלו הנחיה (מקצועית או שלא) להיות בולטים יותר, למרות שהם לא מהבולטים שבחבורה. זה נראה פתטי, וכמובן שיצר התנגדות.
תהיו אתם, תהיו אותנטיים אבל במיטבכם אל מול המשרה המוצעת.
6. תעשו כמיטב יכולתכם לכוון את עצמכם למשימות ולאנשים בקבוצה, שבעזרתם תצליחו להרגיש נוח ולהביא לידי ביטוי טוב יותר את עצמכם, כמובן ככל שהסיטואציה תאפשר.
7. תהיו בני אדם. גם אם האחר מתנהג אחרת אל תתנהגו כמותו.
8. הכנה טובה לראיון עבודה תכין אותך גם לדינמיקה קבוצתית.

סיכום
לא כולם מנהיגים, מלאי ביטחון ויצירתיים ובטוחים בעצמם אך זה לא מה שנדרש בכל תפקיד.
תזכרו שלכל תפקיד נדרשות תכונות וכישורים אחרים.
תעשו חשיבה מה נדרש מהתפקיד אליו אתם נבחנים ומה התכונות שלכם המתאימות לתפקיד ואיפה היתרון היחסי שלכם.
תהיו אתם, באופן הכי אותנטי שיכול להיות.
עשו כמיטב יכולתכם ולא מעבר לזה.
הכי חשוב זה להגיע עם האג’נדה שלכם ולהבליט את מה שחשוב לתפקיד, וכמובן להיות בני אדם מכבדים והוגנים, שכן כבוד והגינות נדרשים בכל תפקיד.

אני אתכם עד למציאת עבודה

נירית גלר ג’מילי – (MA  ) – יועצת למציאת עבודה

מאמרים הנקראים ביותר

סגירת תפריט
שינוי גודל גופנים
ניגודיות