לפני שמתחילים לכתוב קורות חיים יש סודות שחשוב לדעת, ורצוי לגלות את כולם. וגם את כל הכללים. הכל. ורק אז להתחיל במלאכה.
כל מי שמחפש עבודה זקוק לקורות חיים, וקורות חיים הם הרושם הראשוני של מחפש עבודה.
עוד לא ראו אתכם, עוד לא שמעו מה יש לכם להגיד או איך אתם נשמעים, עדיין לא קלטו את הברק בעיניים ויתכן שגם לא יראו / ישמעו/ יקלטו את כל הפרטים הנפלאים האלה, שיש לכם להציע.
למה? כי עשויים לפסול את קורות חייכם עוד לפני שפגשו אתכם.

זו הסיבה שמחפשי עבודה יודעים שהם חייבים לייצר קורות חיים ולכן רבים עוסקים בשכתוב קורות חייהם ובשדרוג קורות החיים שלהם ממש בתחילת התהליך של חיפוש עבודה.
אז מה הסודות שעליכם לדעת לפני שאתם מתחילים לכתוב את המסמך היבש הזה שנקרא "קורות חיים"?

  1. להתחיל לחשוב בראש של מעסיק – הטעות הכי נפוצה של מחפשי עבודה היא, שחשוב להם לרשום בקורות חייהם את  ה כ ל ! כולל המון מידע לא רלוונטי.
    אז מה לעשות? לחשוב – מה מכל מה שיש לכם בקורות חיים יכול לעניין את המעסיק שקורא אותם עבור משרה ספציפית. לדוגמא – אם בתפקיד האחרון עיקר העיסוק היה ניהול צוות עובדים, תשקלו להוריד את הסעיף הזה לתחתית תחומי האחריות או להשמיטו לחלוטין וזאת במקרה שהמשרה המוצעת אינה כוללת ניהול עובדים. דוגמא נוספת – אם נדרש ניסיון בתוכנת מחשב שעבדתם בה בתפקיד שעשיתם בעברכם הרחוק, שיתכן לא הייתם מציינים אותו כלל בקורות חיים , וכמובן שלאותה משרה תדגישו את ניסיונכם באותה תוכנה.
  2. לקבל כמה שיותר מידע על המשרה/ הארגון – המטרה היא להבין בדיוק מה מחפש המעסיק הפוטנציאלי ולתת לו לקרוא בדיוק את מה שהוא מחפש, כשזה מושתת כמובן על נתוני אמת  – לצורך זה אתם חייבים להכיר את דרישות המשרה על כל מאפייניה המוגדרים, וכמובן שאתם יכולים לחפש ולבדוק  עם אנשים מהארגון, אינטרנט, מחלקת משאבי אנוש,ובכל דרך שתמצאו לנכון. המטרה שלכם היא להשיג כמה שיותר מידע על דרישות המשרה שלא פורסמו –  על הצרכים המיוחדים, על סביבת העבודה (שעות עבודה/ לחץ/ גודל מחלקה/ אוירה).
    ככל שקורות חייכם יכילו עובדות שיעניינו את המעסיק, כך קורות חייכם יזכו לתשומת לב גדולה יותר, וכך אתם מגדילים את הסיכויים שלכם להגיע לראיון עבודה.
  3. קשרים עשויים לעזור – אל תהססו להשתמש בקשרים, שיכולים לקדם את קורות חייכם בדרך ישירה יותר. בחלק מהחברות עובדים זוכים למענקים בגין גיוס חברים שלהם, ולכן ישמחו מאוד לעזור. מניסיוני כמנהלת משאבי אנוש – גם כאשר עובד זוטר היה פונה אלי ואומר "כדי לך לקרוא את קורות החיים של X – הוא בחור רציני מאוד". באותו רגע קורות חייו היו מתנתקים מהערימה וזוכים לקריאה יותר מוקפדת.
  4. השמיטו את כל מה שלא רלוונטי או שמיותר – כמעט כל קורות החיים אשר מגיעים אלי לבחינה, זוכים לקיצור של כשליש (ולפעמים אפילו יותר!).
    קורות חיים, אשר מכילים פרטים לא רלוונטיים מסיתים את תשומת הלב, מעייפים את הקורא בהם, ועשויים להשמט מהערימה.
    תבחנו בקפידה מה להכניס לקורות חייכם ומה לא (תזכרו את סעיף ראשון – תקראו אותם מזוית של מעסיק, ואל תשכחו את הסעיף השני הר"מ).
    אני מציעה לכם להכין מספר פורמטים גנריים של קורות חיים אשר מכילים את כל הפרטים,  ולעשות התאמה ולהסיר את כל מה שלא רלוונטי, בהתאם למשרה ספציפית (אני יודעת שזו הרבה עבודה אך זו אכן עבודה קשה לחפש עבודה).
  5. מומלץ שקורות חייכם יהיו אסתטיים, נעימים לקריאה, לא עמוסים, בלי שגיאות כתיב וכמובן שלא יותר מדף אחד.
  6. מלח פלפל – אם יש ביכולתכם להפוך את הדף לקצת יותר מיוחד – לכו על זה, אך אל תגזימו ותעשו זאת בתבונה (צבע כותרות, סלוגן וכוי"ב), במיוחד אם זה תואם את אישיותכם.
  7. וידוא קבלה – תנסו לוודא שקורות חייכם אכן הגיעו ליעדם ולא נרמסו, נמחקו בטעות, נקברו בערימה.
    איך עושים את זה? –  טלפון אחד (למעסיק שקיבל/ מחלקת משאבי אנוש/ המזכירה) יכול לעזור לכם. לעיתים אפשר לרקום קשר קטן, לקבל מידע נוסף (לדוגמא – מתי מקבלים תשובה, אם בכלל מקבלים תשובה, מתי מתכוונים לזמן לראיונות, מי מראיין וכו' ).
    לעיתים השיחה הזו יכולה לאפשר לכם לקדם את עצמכם ולצבור נקודות עוד בטרם קראו את קורות חייכם, אך שימו לב והיו רגישים, שאתם לא חוצים קווים אדומים (לא תמיד תזכו ביחס אוהד!).
  8. פרטים אישיים – רוב האנשים רושמים את כל הפרטים האישיים שלהם- מצב משפחתי+ מספר ילדים , מקום מגורים, תאריך לידה ועוד. זה לא תמיד נכון!
    תעשו חשיבה אם כל הפרטים האישים שלכם מקדמים אתכם – לדוגמא – מצב משפחתי. לעיתים זה עשוי להכשיל אותך ולגרום לפסילת חייכם מלכתחילה, ולעיתים זה יכול לקדם (כן, כן! ישנן משרות שהיותכם נשויים עשוי להוות יתרון, ולעיתים היותכם רווקים יהווה יתרון) כנ"ל גם עם מגורים בקצוות הארץ (יתכן שהחברה נמצאת סמוך למקום מגורייך, ומקום מגורייך עשוי להיות יתרון).
  9. המציאות היא ההוכחה הכי טובה – אם קורות חייכם לא זוכים לתגובה כלל או לתגובות מזעריות, עצרו ותבדקו. יתכן שעליכם לשנות אותם.

חשוב שתדעו , שהשרות הכי מבוקש בקרב מחפשי עבודה הוא שדרוג קורות חיים.
אם יש לכם ניסיון מיוחד, אם יש ברשותכם ידע נדרש ביותר – אין לכם כלל צורך בקורות חיים. מועמדים שכאלה נחטפים עוד לפני שהם מסיימים עבודה.
אם מצבכם שונה – חשוב שקורות חייכם יעמדו בתחרות מול מחפשי עבודה מקבילים, ואם אין לך מושג  מהם הכללים הבסיסיים לכתיבת קורות חיים , נסו לאסוף מידע ולייצר קורות חיים טובים, ואם לא הצלחתם – כדאי לכם להיעזר במומחה.

קורות החיים שלכם הם הפנים שלכם מול המעסיק, ואין אפשרות לעשות רושם ראשון פעמיים.
זו הסיבה שמחפשי עבודה רבים מתחילים את תהליך חיפוש עבודה בשדרוג קורות חיים ובשכתוב קורות החיים מחדש.
הקדישו את מירב מרצכם ליצירת קורות חיים פותחי דלתות.

 נירית גלר ג'מילי – יועצת ומאמנת למציאת עבודה ובניית קריירה
מחברת הספר "המדריך המלא לבחירה ומציאת עבודה"