"משהו לא "עובר לי" בראיונות עבודה ואני לא יודע מה. אני מגיע לראיונות לתפקידים, שאני מתאים "פיקס". אני יודע שאני עונה על כל הדרישות. אני מרשים. אני בגיל הנכון עם הניסיון הנכון. אולי תספרי לי מה לא בסדר אצלי ומדוע אני מקבל שוב ושוב תשובות שליליות?".
והוא צדק בכל טיעוניו – היה לו ניסיון מרשים, גיל נכון ונוכחות חיננית. והוא עשה טעות מהותית שגרמה לו להיכשל פעם אחר פעם בראיונות עבודה.
האמת היא, שזו טעות, שחוזרת כל הזמן אצל מחפשי עבודה רבים.
זוהי טעות קריטית!
הטעות היא, שרוב מחפשי עבודה שוכחים מה מטרת הראיון.
מטרת הראיון בעיני המראיין – היא לא להכיר אותך ולשמוע עליך הכול.
ממש לא!
המראיין מיעד את זמנו על מנת להבין דבר אחד האם יש התאמה בין מי שמולו למשרה המוצעת. נקודה.
המטרה שלכם בראיון – לשכנע את המראיין שאתם מתאימים למשרה  ולנסות להבין אם המשרה המוצעת מתאימה לכם.
הטעויות, שעושים מועמדים רבים הינן –
קשקשת – המתראיינים מספר על עצמם הכול. זה לא מעניין אף אחד. המראיין, בסך הכול, רוצה לדעת אם אתם מתאים לו. תתמקדו ותגישו לו את העובדות אשר מעניינות אותו, ביושר כמובן, ואל תתפזרו.
הרחבה מיותרת – אל תספרו ובטח שאל תרחיבו בנושאים, שאינם רלוונטיים, אלא אם המראיין ישאל אתכם, וגם אז תענו בקצרה ולעניין.
הדגשה והתמקדות
תכונות אופי – תחשבו, אילו תכונות אופי עשויות להידרש למשרה המוצעת.  תבדקו עם עצמכם איזה תכונות מכל התכונות הנדרשות יש לכם להציע, ותדגישו אותם בדוגמאות שתבחרו להציג במהלך הראיון.
כנ"ל גם לגבי תכונות האופי החלשות שלכם. הרי אף אחד לא מושלם, אך לא כל תכונה שלילית תתקבל לכל תפקיד. תבדקו עם עצמכם מהן החולשות שלכם, ומה מכל החולשות הכי פחות קריטית לתפקיד המוצע ואותן תגישו ברגישות ובחוכמה.
תחומי אחריות – תעשו בדיקה עם עצמכם איזה תחומי אחריות מניסיונכם הקודם משיקים עם תחומי האחריות הנדרשים. בראיון תספרו על ניסיונכם, כאשר אתם מדגישים את תחומי האחריות הנדרשים.גם אם תחום אחריות מסוים היה מינורי בניסיונכם, תזכרו שאם הוא הודגש בהגדרת התפקיד, מן הראוי לציין אותו, גם אם היה מינורי. כאמור, תתמקדו במה שחשוב למעסיק הפוטנציאלי ותדגישו את תחומי האחריות לפי סדר החשיבות בהגדרת המשרה.
שאילת שאלות – ראיון זה בחינה הדדית, וכמו שחשוב לכם להרשים את המראיין, כן חשוב לכם להבין קצת יותר על המשרה המוצעת ולבדוק דברים, שהם קריטיים עבורכם. לכן, אם ישנן שאלות קריטיות שחשוב לכם לשאול, תשאלו את המראיין. אך שימו לב, שאתם לא גולשים לשאלות קטנוניות. תשאלו את עצמכם, מהן השאלות החשובות באמת, ומהן השאלות שאתם בוחרים להשאיר לשלב הבא. לעיתים שאלות מוקדמות מידי עשויות להכשיל אתכם.

אז מה הייתה בדיוק הטעות של רון?
רון אהב לספר הכול. מההתחלה ועד הסוף. בלי לדלג על שום פרט.
סדר החשיבות של הדברים נקבע לפי מה שהיה חשוב בעיניו ללא קשר למשרה.
בהכנה לראיון עבודה ראיינתי אותו, וזה נחשף בצורה בוטה.
הוא לא עשה כלל התאמה למשרה – הוא לא עשה שיעורי בית – מה יש לו להציע, מה היתרון הבולט שלו אל מול הצרכים הנדרשים. ומיותר לציין, שכל היתרונות הנפלאים, שעמדו לזכותו, נבלעו בבליל המידע הרב שהציף בראיון.
אז היה לו רזומה מרשים- זה נכון. וגם גיל נכון ואפילו נוכחות. למרות כל אלה הוא שיעמם ולקה "בחוסר רגישות אלמנטארית" ובחוסר הבנת הסיטואציה של ראיון העבודה ברמה הכי בסיסית.

אז מה אני אומרת כאן?

אני מקווה שכשאתם מתראיינים אינכם עושים את כל הטעויות שעשה רון ושאתם ממקדים את המידע שברשותכם למידע הנדרש?
כשאתם מתראיינים תזכרו שזה תהליך של מכירה לכל דבר.
"תמכרו" ביושר את מה שיש לכם למכור, ותתמקדו בדברים שרוצים "לקנות" ממכם-  זה יכול להיות הניסיון שצברתם, השכלה שרכשתם וגם תכונות אופי המייחדות אתכם.
תדגישו את מה שחשוב להדגיש, תמסמסו את מה שפחות, תענו קצר ולעניין ואל תעייפו בפרטים לא רלוונטיים.
תהיו אתם, אך ממוקדים למה שנדרש במשרה המוצעת.

ואם למרות כל אלה העצות והטיפים אתם לא מצליחים לעבור טוב ראיונות עבודה, אני מציעה לכם פגישה אחת איתי, כך שלראיון הבא תגיעו לגמרי אחרת.

אני איתך עד למציאת עבודה

נירית גלר ג'מילי ( MA ) – יועצת למציאת עבודה