חשוב לדעת איך נכון לעזוב עבודה.
רבים חשים חלשים בתהליך העזיבה, ומאמינים שהמעסיק הוא החזק והעובד הוא החלש, ועל זה אני אומרת – לא נכון!
כמעט לכל עובד יש כוח ויכולת לפגוע במעסיק או לעזור לו.
לא, אני לא בעד פגיעות, אני בעד איזון כוחות, וחשוב לי שתדעו שגם לכם יש כוח והמון ,כשאתם מועזבים וגם כשאתם עוזבים.

בשיחה, שכדאי לבצע כשמחליטים על הפסקת העבודה (ההחלטה על עזיבה יכולה להיות שלכם או של המעסיק), חשוב להזכיר למעסיק מה הוא יכול לקבל מכם וכיצד הוא ירוויח אם יהיה הוגן כלפיכם.
לא הייתי מציעה להשתמש באיומים אך בהחלט משלבת משפטים כמו – "יד לוחצת יד", "חשוב לסיים יפה לטובת כל הצדדים", "הדרך שלנו עוד יכולה להצטלב בהמשך וחשוב לי שיהיו לנו זכרונות טובים" (וזה לגמרי יכול להיות- שמעתי על עובדים רבים שהחליטו לעזוב/ הועזבו ואחר כך החליטו לחזור/ הוצע להם לחזור לאותו מקום, כלומר זה לגמרי אינטרס גם שלכם!) וכוי"ב.

מה יכול להרוויח ממך המעסיק בעזיבתך
1. מידע – עובד שעוזב לא חושש לשתף ולחשוף מידע שהוסתר מהנהלת החברה. מידע זה יתכן שלעולם לא היה מגיע למעסיק (כגון – מנהל מתעמר, אוירה קשה). מידע שבעזרתו החברה עשויה לגלות בעיות שהוסתרו, טויחו או כאלה שהעובדים הנשארים חוששים לחשוף מחשש להפגע. מידע זה נאסף פעמים רבות על ידי משאבי אנוש או מנהל בכיר/ בעלים במטרה למנוע המשך עזיבה, מוניטין בעייתי ובעיות מוטיבציה של עובדים בחברה.
2. חפיפה – אם תזכו ליחס הוגן בעזיבה, ברור שתשתדלו לרצות את המעסיק ולהעביר מידע ולחפוף בצורה איכותית ומקיפה את המחליף. ככל שתזכו ליחס טוב יותר כך עולה הסיכוי שתשתדלו יותר להעביר את כל המידע החשוב אשר ברשותכם בתקופת החפיפה ואף בתקופה לאחר שתעזבו באופן רשמי. המשמעות של חפיפה איכותית וקיצור זמן החניכה של המחליף עשויה להיות בעלת ערך רב עבור המעסיק.
3. אוירה טובה בקרב הנשארים – כשעובד עוזב באווירה טובה ויודעים זאת גם העובדים הנשארים, אזי מתחזקת התחושה של האכפתיות של המעסיק כלפי עובדיו, ותחושת המחויבות ההדדית מתחזקת גם מצידם של העובדים. אפשר להזכיר זאת בשיחה, שכשהעובדים מרגישים שיש מישהו שדואג להם אזי ההערכה והשייכות כלפי הארגון ומנהליו גדולה הרבה.
4. מיתוג מעסיק – ארגון אשר דואג לעובדיו, גם בדרך בה הוא נפרד מהם, משגר למשק ממליצים על הארגון. אפשר לשלב גם את זה בשיחה, שארגונים שכאלה זוכים לפניות של אנשים איכותיים ומבוקשים במשק , וגם את.ה שגרירים של החברה.

מה עובדים עוזבים יכולים לדרוש

1. יחס של כבוד ואכפתיות, גם אם אתם בחרתם לעזוב.
2. לקבל את המגיע לכם (על פי חוק, כנהוג בחברה ואם אפשר גם קצת יותר) ולהימנע מנוקשות וסחבת מיותרים ופוגעים.
3. המלצות – אל תוותרו על המלצה חמה ככל האפשר וכתובה, כזו אשר מספרת על תכונות אופי מיוחדות שלכם ועל תחומי אחריות ותפקידים שעשיתם בצורה מיטבית. אתם יכולים לדרוש זאת גם מהמנהל הישיר שלכם או ממנהל שאיתו הייתם בקשרי עבודה (בנוסף למנהל ישיר או במקומו אם הוא ממליץ עוין), אפשר לבקש גם ממנהל משאבי אנוש, מנהל בכיר או מנכ"ל (תלוי בסוג הארגון, רמת הקשר וההכרות).
4. עזרה בתהליך של מציאת עבודה (למפוטרים) – עזרה בכתיבת קורות חיים, ליווי תעסוקתי במציאת עבודה בעזרת יועץ מומחה למציאת עבודה, קישור לחברות השמה שהחברה עובדת איתם ועוד.

האינטרס לסיים טוב הוא לגמרי גם של העוזבים/ מועזבים, שכן בתהליכי חיפוש עבודה לאורך הקריירה אתם עשויים להדרש לממליצים, וכדאי שיהיו לכם ממליצים שיספרו עליכם דברים שיקדמו את מועמדותכם.

סיכום
תמיד ישנם ארגונים הנמצאים בתהליך של פיטורי עובדים, כשמנגד ישנם עובדים רבים אשר בוחרים לעזוב ולשפר את התפקיד והארגון בהם הם עובדים.
יכול להיות שאתם העובדים, שיהיו מחר מפוטרים או שתבחרו לעזוב ולשפר את תנאיכם.
גם אם אתם עוזבים וגם אם אתם מועזבים אל תרגישו נחותים מול מעסיק.
תהיו נדיבים ואדיבים בעזיבתכם, תזכרו לדרוש  את התמורה ההוגנת בעבור נתינתכם, וגם אם לא תזכו לתמורה משמעותית, תזכרו שהם עשויים להמליץ עליכם בהמשך הקריירה שלכם.
הכי חשוב לזכור שתמיד טוב יותר לסיים יפה, כל עוד זה תלוי בכם.

נירית גלר ג'מילי ( MA) יועצת למציאת עבודה