סיבה לכישלון בראיון

יש הרבה סיבות לכישלון בראיון שאינן תלויות בכם. אך הפעם אני רוצה לספר על סיבה לכישלון בראיון שאתם יכולים להשפיע עליה, לשנות אותה ולהצליח הרבה יותר בראיון הבא.

הרגשתי את זה מיד עם תחילת הפגישה, זה צף בכל מיני אמירות, חצאי אמירות. זיהיתי את המסר מהר, זה היה מסר קשה, אולי הקשה ביותר למחפשי עבודה-
היא לא מאמינה שהיא ראויה לתפקיד שהיא מחפשת!
בסיטואציה הזו אני נתקלת פעמים רבות עם גברים, נשים, בכל הגילים ובכל קשת המקצועות.
זה פוגש אמהות רבות, אשר מאמינות שהעובדה, שהן צריכות להוציא ילד מהגן ושעות עבודתן מוגבלות, הופך אותן לעובדות פחות טובות.
זה פוגש סטודנטים רבים שמאמינים שחוסר הניסיון חוסם אותם, למרות שישנם תפקידים שמיועדים לחסרי ניסיון.
זה פוגש אנשים מעל גיל 40 ומעל גיל 50, שמרגישים שהם “מוצר” ישן ומיושן, או שהם מאמינים שכך חושבים עליהם המעסיקים.
זה פוגש אנשים שפוטרו מעבודתם, והם מאמינים שהם כנראה עובדים לא טובים, וזו הסיבה שפיטרו אותם ולא את האחרים ועוד.

חלקם אומרים לי –”בראיון עבודה הפחדים שלי לא באים לידי ביטוי, המסרים שלי עוברים טוב, בביטחון….”.

ואני שואלת – האומנם?

נכון שישנם מראיינים לא מקצועיים שתצליחו להעביר איזה מסר שתרצו.
זה נכון שאולי גם תצליחו עם מראיינים קצת יותר טובים.
אך זה יצוץ ויצוף אצל רוב המראיינים.
ואני מציעה לעצור, להזכיר לעצמכם מה כן יש בכם, מה כן יש לכם להציע, ולהניח בצד את כל הדברים החסרים, המפריעים ולא לתת לזה להשתלט עליכם.

תהליך של מציאת עבודה זה תהליך של מכירה.
מחפש עבודה “מוכר” את היכולות שלו, הניסיון, הידע, הכישורים ואת התכונות אשר מאפיינות אותו.
מטרתו לשכנע את המראיין שהוא הכי מתאים לצרכיו.
כמובן שגם המעסיק צריך למכור את הארגון, התפקיד וכו’.
המכירה היא לגמרי הדדית, אך אני כעת מתייחסת לצד של מחפש העבודה.
איך תצליחו למכור למעסיק שאתם טובים, שאתם המועמדים שהכי מתאימים, שאתם יותר מתאימים מכל המועמדים האחרים, אם אתם לא כל כך מאמינים במה שאתם מוכרים?
לקוחות רבים הבינו שלא הם האשמים בסיטואציה, שלפעמים הצגת הסיטואציה באופן אחר כבר שיפר להם את ההרגשה וגרם להם להרגיש ראויים הרבה יותר.
במצבים כאלה לימדתי לקוחות רבים איך להציג את הסיטואציה בצורה מקדמת, בצורה שתקדם אותם, שתאיר אותם בצורה חיובית, ולגמרי אפשר להפוך את הלימון ללימונדה.
לפעמים רוחב הסיפור צריך להתקצר, לעיתים זה העוצמות, לפעמים זה המילים שבוחרים או זוית ההסתכלות שמציגים.
הסיפור הזה שתבחרו לספר חייב להציג אתכם באור נכון, ואתם צריכים להאמין בו.
רבים לא יודעים לרקום את סיפור חייהם בצורה מקדמת ובכך מפספסים הזדמנויות, להם אני ממליצה להוועץ עם יועץ תעסוקה מומחה בתחום.

סיכום
תהליך של מציאת עבודה זהו תהליך של מכירה.
אם אתם לא מאמינים בעצמכם, סביר להניח שלא תצליחו לשכנע את  המראיין/ המעסיק הפוטנציאלי.
אני מציעה לכם שתעצרו, תבחנו את המצב, תזהו את הבעיה.
לפעמים הבעיה היא בכם, אתם לא מרגישים ראויים.
לעיתים כל שנדרש זה לדעת להסביר לכם את המצב שהייתם בו, המצב שפגע בבטחונכם.
פעמים רבות היכולת להסביר את זה טוב לעצמכם יאפשר לכם להסביר על כל זה בראיון עבודה ובכך לשפר את הביטחון שלכם ואת האטרקטיביות שלכם. ועדיפה שעה אחת קודם.

 

לקבלת מידע על הכנה לראיון עבודה.

 

נירית גלר ג’מילי ( MA )- יועצת ומאמנת למציאת עבודה
מחברת הספר “המדריך המלא לבחירה ומציאת עבודה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *