תופעת של חורים בקורות חיים מאפיינת היום מחפשי עבודה רבים.
זה פוגש בעיקר שני סוגי מחפשי עבודה:
1. כאלה שתהליך חיפוש העבודה שלהם אורך זמן רב, וזה מצב שפוגש יותר ויותר מחפשי עבודה.
2. אמהות שעצרו את הקריירה.
החורים מטרידים מחפשי עבודה רבים כי החורים מטרידים מאוד מעסיקים פוטנציאלים ולכן חשוב לטפל בהם. איך נכון לטפל בהם ולמה לא נכון להתעלם מהם:

אתחיל עם שתי דוגמאות:
יורם סיים עבודה בחודש אוגוסט והתחיל לחפש עבודה אחרת. השנה הסתיימה, ועוד שנה חלפה והוא עדיין לא מצא. נפער בור עצום בקורות חייו, והוא לא ידע איך להסביר את החור הזה בראיונות עבודה, והוא חש כי חור זה מונע ממנו להגיע לראיונות רבים כי קורות חייו נפסלים בשלב הסינון.
יורם הבין שהוא חייב לעצור ולתת מענה לחור הזה שמכשיל אותו פעם אחר פעם ומעמיק את החור שנוצר בקורות חייו.
זה פגש גם את אדווה שסיפרה לי – "4 שנים אני בבית – יולדת, מגדלת, יולדת מגדלת יולדת ומגדלת, ועכשיו אני רוצה לחזור לעבוד. אני מרגישה כל כך לא מעודכנת בכל מה שהתרחש, ממש לא רלוונטית. כמובן שלא טיפחתי את הקשרים הרבים שהיו לי, אני לא יודעת איפה להתחיל….ומה לרשום בקורות החיים? איך להציג את "החור" הזה? לרשום עקרת בית???".
אדווה, כמו רבות אחרות, החליטה לממש את ההורות בגיל מאוחר לאחר קריירה מרשימה מאוד. ההחלטה להישאר בבית ולגדל את ילדיה הייתה החלטה מושכלת ומחושבת, שנבעה מרצון שלה ומכמיהה רבת השנים למשפחה משלה.
אז איך מתחילים להתניע מחדש? כולם יודעים שאחד הדברים הראשונים שעושים כשמתחילים לחפש עבודה זה להכין קורות חיים, גם היא התחילה בדיוק כך ונעצרה. לא ידעה כיצד להמשיך. איך להסביר את ה"חור" שנפער בקורות חייה ?להתייחס או להתעלם מקיומו?

"חורים" בקורות חיים הינם תופעה ידועה של מחפשי עבודה. תופעה אשר הנובעת מהקושי במציאת עבודה, קושי שגורם להתארכותה של תקופת חיפוש עבודה. בשנים האחרונות אנשים רבים מוצאים את עצמם מחוסרי עבודה חודשים רבים ואף יותר משנה. "חורים" בקורות חיים נפוצים גם בקרב אמהות רבות, אשר בוחרות לקחת פסק זמן לגידול ילדיהם.
לאמהות, לעומת מחפשי העבודה האחרים ישנו יתרון – אף אחד לא יודע באמת מתי התחיל תהליך חיפוש עבודה.
כמעט תמיד כששואלים המראיינים על ה"חור", התשובה בדרך כלל מקרטעת, נתקעת, מגמגמת, וכך מתחיל הביטחון לרדת וראיון העבודה רק התחיל…
אז מה עושים עם ה"חור"?

להלן כמה דרכים לפתרון הבעיה בקורות החיים –

  1. השיטה הבנאלית – לכתוב – עקרת בית/ עבודות מזדמנות/ פרויקטים.
  2. השיטה של בת יענה – לא לכתוב כלום על אותה תקופה.
  3. השיטה היצירתית – לכתוב משהו מדליק ומיוחד, שיגיד ולא יגיד, שיגרום להזמין אותך לראיון למרות הפער הלא מוסבר.
    להלן דוגמא, שאני כמראיינת זוכרת למרות שחלפו להן הרבה שנים?
    פעם רשמה לי משהי – נהגת מרוצים (קראתי ומיד הרמתי גבה), ואז הוסיפה בסוגריים "לא כמו שאתם חושבים". אני חייבת להודות שהסתקרנתי מאוד, וכמובן שזימנתי אותה לראיון.
    חשוב לציין שקורות חייה היו מעניינים, אך עניינה במיוחד התוספת של "נהגת מרוצים".
    בראיון היא סיפרה לי – "הייתי נהגת של כולם – לבתי ספר, גנים, חוגים וחברים, וכולם היו מרוצים, וגם אני, אבל עכשיו אני רוצה משהו אחר…".

ההמלצה שלי היא לתת תמיד מענה לחור.
המענה יכול להיות חלק מהאמת אך כזה שנכון יהיה לכם להשען עליו, דוגמא נוספת (חוץ מנהגת מרוצים) שמתאימה לקהל רחב יותר היא: קידום פרויקטים אישיים.
קידום פרויקטים אישיים יכול לכלול תקופה שהעשרתם את עצמכם בלימודים. תקופה שבהם בניתם בית/ עברתם דירה וזו יכולה תקופה שבה החלטתם לעצור לנוח אחרי שנות עבודה ארוכות ורצופות (גם במקרה כזה אין לדעת מתי תהליך החיפוש התחיל…).
המענה שאתם בוחרים לתת לחור יכול להיות שונה ומגוון, ואני מזמינה אתכם לחשוב יצירתי מצד אחד ומצד שני חשוב לייצר הסבר משכנע שבו תשתמשו בראיונות עבודה.
בראיונות עבודה חשוב להסביר את הנושא בצורה משכנעת, בוטחת ובטח לא מתנצלת או מגומגמת.

לפעמים קיימים חורים בין עבודות. לא לכל חור נכון לספק תשובה בקורות חיים, במיוחד אם הוא בין תקופות עבודה ארוכות.
במקרה שכזה,קיים  סיכוי גבוה שהחור לא באמת יטריד מעסיקים בשלב קורות חיים. אם כי קיים סיכוי סביר שתשאלו על כך בראיון עבודה.
לכן שחשוב שלראיונות עבודה תהיה לכם תשובה בעל פה לכל חור בקורות חייכם, הן לחורים המטרידים מאוד והן לחורים הקטנים או הרחוקים.

סיכום והמלצות
כל מי שמחפש עבודה חייב להצטייד בתשובות טובות, משכנעות ואמיתיות שיסבירו את התקופה ללא עבודה. תשובות אלה ילוו אתכם וישמשו אתכם לאורך כל הדרך עד למציאת עבודה.
התמודדות עם ההסבר על התקופה שבה לא עבדתם מתחילה בקורות חיים וממשיכה בראיונות עבודה, זו הסיבה שאני מציעה לתת ל"חורים" יחס מיוחד, לא בנאלי ובטח שלא להתעלם מהם.
אני יודעת שמעסיקים מחפשים את ה"חורים" ושואלים עליהם הרבה שאלות, בדיוק כפי שאני עשיתי כמעסיקה, כשראיינתי מועמדים לעבודה.
אם מדובר על חור בין עבודות ארוכות אין צורך לתת מענה עליו ברמת קורות החיים.
לראיונות עבודה צריך לדעת לתת מענה לכל חור שנחשף בקורות החיים, גם לכאלה שלא הטרידו את המעסיק בשלב קריאת קורות חייכם ולמרות החור החליט לזמן אתכם לראיון.
זה נכון שלא כל אחד מסוגל לייצר תשובות כאלה לבד, אך אני בטוחה שכל אחד יכול למצוא דרך מיוחדת המתאימה לו להציג נכון את ה"חור".
אנשים שמגיעים אלי לפגישה לא מקבלים פתרון מוכן, אלא ביחד אנחנו חושבים על משהו שיהיה לך נוח להציג, שיתאים לאופייך ולמציאות חייך.
לסיום, אני מקווה שעכשיו, בעקבות הכתבה, לא כולם ימלאו את ה"חור" בקורות חייהם בתפקיד של "קידום פרויקט אישי" או  "נהג/ת מרוצים"…

אני איתך עד למציאת עבודה

נירית גלר ג'מילי (MA)- יועצת למציאת עבודה ובניית קריירה
מחברת הספר "המדריך המלא לבחירה ומציאת עבודה"